اعتراض مردم تبریز به اهانت به ترک ها

                                                     

یکی از اتفاقایی که این چند روزه  ، موضوع بحث خیلی از مردم شده و خیلی زیاد راجع بهش صحبت میشه ، اعتصاب و تظاهرات مردم تبریز و آذربایجان و زنجان و در کل همه آذری زبان ها ، در اعتراض به اهانت به ترک ها و آذری زبان ها و به قولی حرکات شوونیستی فارس هاست .

جالب اینجاست که همه می گن یه چیزی تو روزنامه ایران نوشتن و یه کاریکاتوری کشیدن ولی من تا حالا کسی رو ندیدم که مطلبش رو خونده باشه یا کاریکاتورش رو دیده باشه . البته حق هم دارند ، چون خود سایت روزنامه ایران این عکس را از تو آرشیوش حذف کرده ، خود متن مطلب رو هم اولش حذف کرد ، ولی دوباره تو آرشیو قرار داد . ( اینم از اون نکته های جالبه که چی شد که حذف شد ، چی شد که گذاشتنش تو آرشیو )  بقیه سایت ها و منابع خبری هم این مطالب رو منتشرشون نکردن .

ولی من با کلی تلاش و خودکشی بالاخره تونستم از این ور و اونور متن و عکس این مقاله رو پیدا کنم . برای خوندن مقاله و دیدن عکس جنجالی و اینکه ماجرا از کجا شروع شد رو این لینک کلیک کنید . ( متن کامل مقاله )

راستش من خودم با اینکه خیلی هم از این ترک ها دل خوشی ندارم ولی واقعا مخالف یه همچین حرکت زشتی ام . مسخره کردن بقیه واقعا کار زشت و قبیحیه . اونم توسط یه روزنامه دولتی . البته اینم بگماا ،‌حالا همچین چیزه خاصی هم نبوده . ولی خب ....

 

به هر حال این حرکت انجام شد ولی کلی نکته این وسطه که بد نیست یه خورده راجع بهش فکر بشه .

اولا که این کاریکاتور یه شعله کوچیک بود برای انفجاربزرگ تو یه اتاق که خیلی وقته داره آروم آروم توش پر از گاز میشه . نمونش همین سخنرانی رئیس جمهور عدالت گستر ، مهربون ، مردمی ،با سیاست و با تدبیر در عید نوروز بود که برگشت گفت : " عید نوروز را به تمام فارسی زبانان تبریک عرض می کنم . " ( بقیه هم پشم ! ) خوب . شما باشید بهتون برنمیخوره ؟ یا نامگذاری تیم ملی به نام " ستارگان پارسی " ( بازم بقیه پشم ) . البته اینا نمونه هایی از اتفاقهای رسمی بود . بماند چیزایی که به طور غیر رسمی به این موضوع دامن میزد .

نکته جالب دیگه پوشش خبری فوق العاده رسانه ها بخصوص روزنامه ها و صدا و سیما بود در این مورد . ( البته این اولین بار نیست. اصلا دیگه عادی شده . اگه اخبار این تظاهرات رو پخش می کردن باید تعجب می کردیم . ) این همه دانشجو اعتصاب کردن ، این همه بیانیه از طرف دانشگاههای مختلف صادر شد ، این همه آدم ریختن تو خیابونها ، این همه شیشه شکسته شد ، بانک آتش زده شد ، این همه آدم دستگیر شدند ، این همه آدم مجروح شدند اونوقت آخر خبرها میگن راستی ... تو تبریز چند نفر به حرکات اخیر اعتراض کردند . ( دست شما درد نکنه . واقعا خسته نباشد . ) بعد انور دنیا ، بوش دستش رو می کنه تو دماغش اولین خبر ، تو اخبار و تیتر همه روزنامه ها میشه که بوش دستشو کرده تو دماغش . بعد تو کشور خودمون این همه اغتشاش و آشوب و درگیری  انگار نه انگار . موضوع گفتگوها و صدر همه اخبار میشه حماسه خرمشهر . صدا و سیما با این سانسورهای خبری آبرو و اعتبار خودش رو خدشه دار میکنه . با این کاراش باعث میشه دیگه هیچکی به اخبارش اعتماد نکنه . وقتی طرف خودش داره میبینه چه اتفاقایی داره اطرافش می افته ، بعد هیچ بازتابی تو رسانه ها نمی بینه ، انتظار دارید چه جوری به اخبار و اطلاعات صدا و سیما و روزنامه ها اعتماد کنه ؟  

سایت ها و وبلاگ هایی هم که این خبرها رو منتشر می کردند ، که قربونش برم یکی بعد دیگری فیلتر کردن . ( آزادی بیان به معنای واقعی کلمه که میگن همینه هااااااا ، واقعا که چه فضای آزاد و سالمی )

یه نکته دیگه هم ، صحبت های بعضی از ترک ها بخصوص تو بعضی فروم ها بود ، که واقعا شخصیت خودشون رو با این طرز حرف زدنشون به همه ثابت کردن .

یه چیز جالب دیگه این وسط ، حرکت خود این عزیزای دله . آخه خوشگل پسرا ، شما تظاهرات می کنید ، میگید چرا بقیه بر علیه شما هستند ، بد خودتون بانکهای خودتون رو آتیش می زنید ؟ ماشین های مردم خودتون رو آتیش می زنید ؟ شیشه های مغازه های خودتون رو می شکنید ؟ خب انتظار دارید بقیه راجع به شما چی بگن ؟ بگن اینا خیلی منطقید ؟ خیلی باشعورند ؟ خب تقصیر خودتونه دیگه .

خلاصه که حرف و حدیث زیاده ، ولی بعد نیست وقتی یه همچین اتفاقایی می افته ، یه خورده راجع بهش فکر کنیم . هم راجع به خودش ، هم راجع به علل و عواملش ، هم راجع به حاشیه های موضوع !!!

 

نظرات 3 + ارسال نظر
sadra پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:22 ق.ظ

ax chera nadary to webloget ?

عکس به این گندگی نمی بینی ؟

جواد عباسی اصل جمعه 27 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 07:01 ب.ظ

سلام
در مورد مطالبی که نوشته بودید لازم دیدم چند تذکر را به شما بدهم.
در مورد سانسورهای خبری درست گفتید عالی نوشتید.طرز فکر شما در مورد ستارگان پارسی و .. درست بود.اما در مورد اینکه فکر می کنید که کاریکاتور ومطلب آن چیز مهمی نبود باید بگویم چطور شما فارسها در مورد نام خلیج فارس که در نشریه خارجی نام آن با متن خلیج عربی در داخل اون هم پارانتز این همه صدا راه انداختید.همین روزنامه های دولتی شما با پول بیت المال این همه تبلیغ کردند سمینار گذاشتند وجام به نام خلیج فارس راه می اندازند.با پول کی دارید این همه هزینه به نام فارسها می کنید. جالب اینجاست که مردم فارس زبان مثل همیشه تنها نگاه می کنند وهمیشه نظاره گر هستنداگر عرضه دارید شما هم کالاهای امارات را تحریم کنید سرمایتون را از اونجا بکشید.اما میدونم که فارسها عرضه این کار راندارند چه برسه به اینکه مثل ما خون بدهند .
در مورد اینکه شما دل خوشی از ما ترکها ندارید.چه بهتر.فکر می کنید ما عاشق فارسها هستیم با بیابانهای بی اب وعلفشون.بهتره دور وافور ومنقلهاتون را خالی نگذارید و در همان مرحله ی چک سازی بمانید.

در مورده صحبتهای آخرتون که تظاهرات ما را زیر سئوال بردید:
1- اولا ماشینهای شخصی مردم اصلا آتش نزده شد.اگر شیشه ای را هم شکستیم خودمان درستش می کردیم لابد شما می خواهید کشتن و سرکوب حرکتها را با شکستن چند تا شیشه بانک توجیه کنید.مردم اذربایجان بین ادارات دولتی فقط صدا وسیما را آتش زدند که الحق شایسته ان بود. تازه فکر می کنید نمی دانیم در همین بازیهای پرسپولیس واستقلالتون چقدر اتوبوسهای خط واحدتون را میشکنید .آنهم بخاطره چی معلوم نیست.لابد شما خیلی ادمهای با شعوری هستید. از پرتاب ترقه هاتون به داخل میدان گرفته تا فحش و ناسزا گفتن به بازیکنها و... حتما باشعور هستید.
2- دوما جنبش آذربایجان را فقط در کشورهای صاحب دموکراسی مانند فرانسه می توان دید.همین که مردم آذربایجان سد ندادن مجوز برگزاری تظاهرات را شکستند و بدون مجوز اینهمه تظاهرات کردند برای ما ترکهاافتخار بزرگی است.ما ترکها هر چی اراده کنیم بدست می آوریم.
3- جنبش مدنی آذربایجان بنا به اعتراف سیاستمداران داخل وخارج یکی از پاکترین جنبشها است.ما برای رسیدن به حقمون نه بمبی گذاشتیم نه گروگانی گرفتیم نه دست به اسلحه بردیم و همین باعث شد که تمامی سازمانهای حقوق بشر از ما حمایت کنند و از دولت ایران انتقاد کنند و در این مورد در کمیته حقوق بشر سازمان ملل گزارش کاملی آمده و از ما حمایت شده.
4- سواد سیاسی و حقوق بشر شما کم است

یاسر (یه داداشه دیگه) پنج‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 08:22 ق.ظ http://www.yegane-ye-man.blogfa.com

سلام یاسر جان...من یاسر هستم.. از آشنایی با وبلاگت هم خیلی خوشحالم.. وبلاگ شیرینی داری...خلاصه منتظرتیم داداش! به ما هم سر بزن اگه خواستی من رو با نام (یگانه ی یاسر) لینک کن بعد بهم خبر بده با چه نامی لینکت کنم.. فدات .. بای بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد